Перегрів двигуна: основні причини і як їх уникнути

Перегрів двигуна: основні причини і як їх уникнути
25 червня 2025 р. 103 перегляд(ів)

Перегрів двигуна — основна причина прискореного зносу деталей вузла. Якщо силовий агрегат регулярно піддається підвищеним температурним навантаженням, власнику незабаром доведеться викласти велику суму на ремонт. Підвищення температури деталей понад 100°С призводить до зниження міцності. Елементи вузла стають схильними до деформацій, появи відколів і тріщин. Основна причина посиленого нагрівання — некоректна робота системи охолодження.

Перегрів двигуна: симптоми

Коли двигун перегрітий, симптоми допоможуть своєчасно виявити несправність і вжити заходів. На що звернути увагу:

  • датчик температури на приладовій панелі — стрілка відхиляється в червону зону;
  • пар, що піднімається з-під капота;
  • характерний запах охолоджувальної рідини в салоні.

Регулярні надмірні температурні навантаження проявляються утворенням білого нальоту на свічках у блоці запалювання, появою стукотів у моторі та зниженням потужності автомобіля. Після виявлення неполадок варто з'ясувати причини, через які аномально підвищується температура силового агрегату.

Низький рівень охолоджувальної рідини

У нормі працездатність системи охолодження підтримує циркуляція антифризу. Охолоджувальна рідина надходить до деталей мотора під дією насоса. Під час контакту з гарячими елементами вузла акумулює і відводить надлишкове тепло до радіатора, де відбувається охолодження рідини за рахунок інтенсивного обдування повітрям. Рівень антифризу знижується через природне випаровування або витік. У разі порушення цілісності трубопроводів або герметичності системи рівень рідини знижується до критичної позначки. У результаті система охолодження не справляється зі своїм завданням.

Вихід з ладу термостата

Термостат — регулювальний компонент системи охолодження. Пристрій контролює температуру антифризу. Працює за принципом клапана. Коли мотор холодний, термостат закритий. Охолоджувальна рідина циркулює по малому колу. Під час нагрівання двигуна термостат відкривається і антифриз рухається через радіатор, де відбуваються його обдув і охолодження. Заклинювання клапана в закритому положенні призводить до перегріву силового агрегату. Щоб усунути проблему, знадобиться заміна термостата, яку краще виконувати в умовах СТО.

Несправності радіатора

Будь-які порушення в роботі пристрою супроводжуються зниженням ефективності системи охолодження. Основні несправності:

  • Засмічення радіатора. Пил, комахи та сміття потрапляють через решітки з вулиці. Періодичне очищення радіатора в автосервісі допомагає уникнути проблем.
  • Пошкодження пробки радіатора. Проявляється розгерметизацією системи і витоком антифризу. Через несправність пробки система може забруднюватися.
  • Ламання вентилятора або його датчика. Призводить до несвоєчасного ввімкнення або відмови.

Іноді очищення недостатньо. Якщо сильно пошкоджені трубки, необхідна заміна теплообмінника. Їх руйнування відбувається внаслідок ударів або процесу окислення.

Проблеми з водяним насосом

Якщо насос не працює, рідина перестає циркулювати всередині системи. Основні джерела проблеми — пошкодження або заклинювання крильчатки, вироблення підшипників або приводного механізму. Лопаті крильчатки схильні до зносу незалежно від виду матеріалу — композит або алюмінієвий сплав.

Як визначити, чи був перегрів двигуна

Для багатьох автолюбителів, які хочуть уникнути серйозних поломок, важливі правила самостійної діагностики. Щоб дізнатися, чи піддавався мотор перегріву, варто зазирнути під капот. Як визначити, чи був перегрів двигуна:

  • Оглянути ГБР. Підвищені температурні навантаження призводять до появи тріщин та інших пошкоджень.
  • Проконтролювати стан прокладок ГБР. Пробій або прогорання прокладки свідчить про систематичне перевищення температурного режиму експлуатації. У такій ситуації заміна прокладки головки блока циліндрів стане єдиним способом усунення проблеми.
  • Оцінити стан деталей циліндропоршневої групи. Регулярні термічні навантаження призводять до прогорання поршнів і деформації циліндрів.

Інші наслідки перегріву двигуна включають пошкодження колінчастого вала і погіршення властивостей моторного мастила. Потрапляння оливи на розпечені деталі двигуна супроводжується його горінням і утворенням нагару.

Як уникнути перегріву двигуна

Щоб попередити перегрів мотора, потрібно своєчасно виконувати технічне обслуговування. Серед профілактичних заходів — заміна охолоджувальної рідини з періодичністю 50 тис. км пробігу. Інтервал між замінами скорочується, якщо витратний матеріал у процесі експлуатації втратив функції і властивості. Основні ознаки:

  • зміна кольору і консистенції;
  • помутніння, сліди забруднень та іржі;
  • схильність до спінювання.

Слід періодично перевіряти рівень антифризу і за необхідності доливати його в бачок. Якісні мастильні матеріали зменшують силу тертя під час контакту рухомих деталей мотора. У результаті двигун менше нагрівається. Заміна моторної оливи через кожні 10–15 тис. км пробігу — ефективний захід захисту ДВЗ від перегріву. Краще не перевіряти на особистому досвіді, що буде, якщо перегріти двигун. Підвищений ризик аварії та прискорений знос деталей мотора — наслідки, яких варто уникати. Прості способи зменшити ризик сильного нагрівання силового агрегату:

  • відмовтеся від частого вмикання кондиціонера;
  • паркуйте машину влітку в затіненому місці;
  • переконайтеся у відсутності витоку антифризу;
  • контролюйте справність радіатора.

Екстрена допомога за критичного підвищення температури силового агрегату — увімкнення пічки. Вона швидко відведе і витратить надлишкове тепло.

Що робити в разі перегрівання двигуна

Щоб уникнути пошкодження деталей силового агрегату і дорогого ремонту, за перших симптомів перегріву двигуна потрібно зупинити автомобіль. Подальші дії:

  • Відкрити кришку капота.
  • Почекати, поки мотор повністю охолоне.
  • Долити в бачок охолоджувальну рідину, яка википіла.

Заведіть мотор і переконайтеся в нормальній температурі. За регулярних перевищень показників краще звернутися до професіоналів в автосервіс, щоб визначити джерело проблеми. На питання, що робити, якщо гріється машина, точно і швидко дадуть відповідь майстри СТО Oiler після діагностики та з'ясування причин несправності.

Знижка -25% на перший візит

Gear Worker
Коментарі
Залиште свій коментар
Ваша електронна адреса не буде опублікована
18.08.2025
Тиск в шинах: який повинен бути влітку і взимку

Тиск у шинах впливає на безпеку і комфорт водіння. Інша причина регулярно перевіряти показник — продовження ресурсу покришок. Створення оптимальних умов експлуатації означає збільшення інтервалів між купівлями нових коліс.

Читати далі
15.08.2025
Гідроудар двигуна: що це і як не загубити мотор

Гідроудар двигуна відбувається внаслідок потрапляння в механізм вологи. У нормі циліндри, де відбуваються стиснення і згоряння палива, захищені від проникнення сторонніх речовин рідкої або твердої консистенції. Якщо в циліндри потрапляє волога, тиск у системі значно підвищується. Щільність води вища, ніж аналогічні показники у палива і повітря. У процесі стиснення паливно-повітряної суміші, розбавленої водою, поршень гірше справляється із завданням компресії. В результаті рухомі механізми зупиняються, як і мотор. У таких ситуаціях капітальний ремонт двигуна стає єдиним способом відновити функціональність автомобіля.

Читати далі
13.08.2025
Гідротрансформатор АКПП ознаки несправності — на що звернути увагу

Автоматичні коробки розроблені для спрощення процесу керування автомобілем. Вузол звільняє водія від ручного перемикання передач. Гідротрансформатор у складі коробки призначений для перенаправлення крутного моменту від мотора колесам. Якщо вийшов з ладу гідротрансформатор АКПП, ознаки несправності допоможуть своєчасно помітити і усунути проблему.

Читати далі
11.08.2025
Гул в машині як в літаку — що це і як усунути

Гул у машині як у літаку викликає психологічний дискомфорт під час поїздки і вказує на некоректну роботу механізмів. Сторонні шуми в салоні з'являються внаслідок зносу маточинного підшипника колеса, вижимного підшипника коробки передач, витоку мастильного матеріалу (трансмісійної оливи) в блоці заднього моста, пошкодження колодок і дисків гальмівної системи.

Читати далі
08.08.2025
Ознаки несправності зчеплення — коли пора їхати на СТО

Зчеплення — частина трансмісії, яка призначена для передачі крутного моменту колесам. Натискання педалі зчеплення роз'єднує двигун і трансмісію, що дозволяє плавно перемикати швидкісні режими водіння з урахуванням поточних потреб. Ламання вузла супроводжується складнощами під час перемикання передач, що призводить до зниження керованості та безпеки. Одночасно збільшується витрата пального — зростають експлуатаційні витрати. Щоб уникнути небажаних наслідків, потрібно звернути увагу на ознаки несправності зчеплення і своєчасно провести ремонт.

Читати далі
06.08.2025
Як правильно прикурити авто — покрокова інструкція без помилок

Розряджений акумулятор — причина непередбаченої зупинки автомобіля без можливості повторного запуску. Інші ймовірні проблеми — порушення в роботі електроніки та освітлювальних приладів. Для досвідчених водіїв регулярна перевірка акумулятора власними силами або в умовах СТО Oiler — звична норма, яка допомагає уникнути неприємностей. Складнощі при запуску двигуна зазвичай вирішуються за допомогою «прикурювання» — тимчасового підключення розрядженого акумулятора до робочої батареї іншого автомобіля. Процедура дозволяє запустити двигун, щоб дістатися до автосервісу або гаража, де зарядка акумулятора стає наступним етапом реабілітаційних заходів. Майстри СТО Oiler використовують професійне обладнання, що означає безпеку, швидкість і якість зарядки акумулятора.

Читати далі
04.08.2025
Ознаки несправності форсунок дизельного двигуна: основні симптоми

Дизельні двигуни популярні завдяки надійній роботі та тривалому періоду експлуатації. Однак навіть найбільш зносостійкі механізми схильні до поломок. Одна з поширених проблем дизеля — пошкодження форсунок. Автолюбителям варто знати ознаки несправності форсунок дизельного двигуна, щоб вчасно вживати заходів. Оперативне реагування на проблему захищає мотор від серйозних поломок, а власника машини — від витрат на дорогий ремонт.

Читати далі
01.08.2025
Що буде, якщо в дизель залити трохи бензину: наслідки для двигуна

Двигун автомобіля розрахований на певний вид палива — бензин, дизельне або газ. Колонки на автозаправній станції маркуються, щоб водій або заправник не переплутав паливо. Однак помилки трапляються і змушують власників машин задуматися, що буде, якщо в дизель залити трохи бензину, і навпаки.

Читати далі
30.07.2025
М'які гальма: в чому причина і як швидко виправити

М'які гальма асоціюються зі зниженням керованості та комфорту від водіння. Під час натискання на педаль гальма відповідна реакція механізму сповільнюється, нога провалюється, водієві доводиться докладати більше зусиль, щоб зупинити автомобіль. Зниження чуйності гальмівної системи загрожує створенням аварійної ситуації.

Читати далі
28.07.2025
Стійка стабілізатора для чого потрібна — просто про важливий елемент підвіски

Підвіска автомобіля з'єднує колеса з кузовом. Стан підвіски транспортного засобу визначає керованість, рівень комфорту та безпеки водіння. Один з елементів системи — стійка стабілізатора — з'єднує стабілізатор поперечної стійкості з маточиною. У деяких моделях автомобіля стабілізатор кріпиться безпосередньо до поворотного кулака. Щоб зрозуміти, для чого потрібна стійка стабілізатора, слід більше дізнатися про будову вузла. Стабілізатор у машині виконує такі функції:

Читати далі
Всі статті