Перегрів двигуна — основна причина прискореного зносу деталей вузла. Якщо силовий агрегат регулярно піддається підвищеним температурним навантаженням, власнику незабаром доведеться викласти велику суму на ремонт. Підвищення температури деталей понад 100°С призводить до зниження міцності. Елементи вузла стають схильними до деформацій, появи відколів і тріщин. Основна причина посиленого нагрівання — некоректна робота системи охолодження.
Перегрів двигуна: симптоми
Коли двигун перегрітий, симптоми допоможуть своєчасно виявити несправність і вжити заходів. На що звернути увагу:
- датчик температури на приладовій панелі — стрілка відхиляється в червону зону;
- пар, що піднімається з-під капота;
- характерний запах охолоджувальної рідини в салоні.
Регулярні надмірні температурні навантаження проявляються утворенням білого нальоту на свічках у блоці запалювання, появою стукотів у моторі та зниженням потужності автомобіля. Після виявлення неполадок варто з'ясувати причини, через які аномально підвищується температура силового агрегату.
Низький рівень охолоджувальної рідини
У нормі працездатність системи охолодження підтримує циркуляція антифризу. Охолоджувальна рідина надходить до деталей мотора під дією насоса. Під час контакту з гарячими елементами вузла акумулює і відводить надлишкове тепло до радіатора, де відбувається охолодження рідини за рахунок інтенсивного обдування повітрям. Рівень антифризу знижується через природне випаровування або витік. У разі порушення цілісності трубопроводів або герметичності системи рівень рідини знижується до критичної позначки. У результаті система охолодження не справляється зі своїм завданням.
Вихід з ладу термостата
Термостат — регулювальний компонент системи охолодження. Пристрій контролює температуру антифризу. Працює за принципом клапана. Коли мотор холодний, термостат закритий. Охолоджувальна рідина циркулює по малому колу. Під час нагрівання двигуна термостат відкривається і антифриз рухається через радіатор, де відбуваються його обдув і охолодження. Заклинювання клапана в закритому положенні призводить до перегріву силового агрегату. Щоб усунути проблему, знадобиться заміна термостата, яку краще виконувати в умовах СТО.
Несправності радіатора
Будь-які порушення в роботі пристрою супроводжуються зниженням ефективності системи охолодження. Основні несправності:
- Засмічення радіатора. Пил, комахи та сміття потрапляють через решітки з вулиці. Періодичне очищення радіатора в автосервісі допомагає уникнути проблем.
- Пошкодження пробки радіатора. Проявляється розгерметизацією системи і витоком антифризу. Через несправність пробки система може забруднюватися.
- Ламання вентилятора або його датчика. Призводить до несвоєчасного ввімкнення або відмови.
Іноді очищення недостатньо. Якщо сильно пошкоджені трубки, необхідна заміна теплообмінника. Їх руйнування відбувається внаслідок ударів або процесу окислення.
Проблеми з водяним насосом
Якщо насос не працює, рідина перестає циркулювати всередині системи. Основні джерела проблеми — пошкодження або заклинювання крильчатки, вироблення підшипників або приводного механізму. Лопаті крильчатки схильні до зносу незалежно від виду матеріалу — композит або алюмінієвий сплав.
Як визначити, чи був перегрів двигуна
Для багатьох автолюбителів, які хочуть уникнути серйозних поломок, важливі правила самостійної діагностики. Щоб дізнатися, чи піддавався мотор перегріву, варто зазирнути під капот. Як визначити, чи був перегрів двигуна:
- Оглянути ГБР. Підвищені температурні навантаження призводять до появи тріщин та інших пошкоджень.
- Проконтролювати стан прокладок ГБР. Пробій або прогорання прокладки свідчить про систематичне перевищення температурного режиму експлуатації. У такій ситуації заміна прокладки головки блока циліндрів стане єдиним способом усунення проблеми.
- Оцінити стан деталей циліндропоршневої групи. Регулярні термічні навантаження призводять до прогорання поршнів і деформації циліндрів.
Інші наслідки перегріву двигуна включають пошкодження колінчастого вала і погіршення властивостей моторного мастила. Потрапляння оливи на розпечені деталі двигуна супроводжується його горінням і утворенням нагару.
Як уникнути перегріву двигуна
Щоб попередити перегрів мотора, потрібно своєчасно виконувати технічне обслуговування. Серед профілактичних заходів — заміна охолоджувальної рідини з періодичністю 50 тис. км пробігу. Інтервал між замінами скорочується, якщо витратний матеріал у процесі експлуатації втратив функції і властивості. Основні ознаки:
- зміна кольору і консистенції;
- помутніння, сліди забруднень та іржі;
- схильність до спінювання.
Слід періодично перевіряти рівень антифризу і за необхідності доливати його в бачок. Якісні мастильні матеріали зменшують силу тертя під час контакту рухомих деталей мотора. У результаті двигун менше нагрівається. Заміна моторної оливи через кожні 10–15 тис. км пробігу — ефективний захід захисту ДВЗ від перегріву. Краще не перевіряти на особистому досвіді, що буде, якщо перегріти двигун. Підвищений ризик аварії та прискорений знос деталей мотора — наслідки, яких варто уникати. Прості способи зменшити ризик сильного нагрівання силового агрегату:
- відмовтеся від частого вмикання кондиціонера;
- паркуйте машину влітку в затіненому місці;
- переконайтеся у відсутності витоку антифризу;
- контролюйте справність радіатора.
Екстрена допомога за критичного підвищення температури силового агрегату — увімкнення пічки. Вона швидко відведе і витратить надлишкове тепло.
Що робити в разі перегрівання двигуна
Щоб уникнути пошкодження деталей силового агрегату і дорогого ремонту, за перших симптомів перегріву двигуна потрібно зупинити автомобіль. Подальші дії:
- Відкрити кришку капота.
- Почекати, поки мотор повністю охолоне.
- Долити в бачок охолоджувальну рідину, яка википіла.
Заведіть мотор і переконайтеся в нормальній температурі. За регулярних перевищень показників краще звернутися до професіоналів в автосервіс, щоб визначити джерело проблеми. На питання, що робити, якщо гріється машина, точно і швидко дадуть відповідь майстри СТО Oiler після діагностики та з'ясування причин несправності.





















